You don't have javascript enabled. Good luck with that.
تاریخ : 1395/08/15
ساعت : 10:37

اولین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان شرق آفریقا با برندBIG5  در حالی در نایروبی سازماندهی و برگزار شد که از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و البته نمایشگاهی، رویدادی قابل تأمل، تحلیل و بررسی است. نگاه به تأثیرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این نمایشگاه قطعاً از سوی دولتمردان کنیا و مقامات سیاسی اقتصادی غالب کشورهای حاضر در نمایشگاه صورت خواهد گرفت؛ حضور قدرتمند کشوری مانند ترکیه با رزرو فضایی بالغ بر 500 مترمربع به عنوان برترین پاویون ملی در شرایط اقتصادی کنونی این کشور بدون شک جنبه اقتصادی دارد و مشارکت عربستان در فضایی حدود 300 مترمربع و دومین پاویون برتر ملی با مد نظر قرار دادن تحولات یک سال اخیر آن در منطقه و جهان می تواند نشان دهنده دنبال کردن جنبه سیاسی باشد، که در هر دو مورد حمایت قاطع دولت این کشورها در فراهم نمودن بسترهای لازم برای مشارکت قاطع تولیدکنندگان و البته تلاش در نیل به اهدافشان کاملاً مشهود است. در این میان کشورمان باز هم فرصت را در اختیار دیگر کشورها قرار داد و علیرغم داشتن پتانسیل های بسیار خوب در زمینه های مختلف صنعت ساختمان، هم از نظر تولید و هم از نظر خدمات فنی مهندسی، منتظر خواهد ماند تا پس از دیگران و بعد از اشباع شدن بازار بکر شرق آفریقا، به دنبال روزنه ای برای صادرات و تبادلات تجاری باشد!

و اما از منظر صنعت نمایشگاهی این رویداد دارای ویژگی های منحصربفردی است که با استفاده از آنها و بررسی ابعاد مختلف آن می توان در مرتفع نمودن نقاط ضعف، تقویت نقاط قوت و رونق نمایشگاه ها و هدایت آنها به سمت تخصصی برگزار شدن بهره برد.

تیم برگزاری نمایشگاه Big5  همزمان با دومین نمایشگاه سالانه ساخت و ساز نایروبی اقدام به برپایی اولین دوره نمایشگاه با برند خود نمود و تاریخ جدیدی را برای هدف خود مشخص نکرد و به منظور جذب مخاطبان متخصص، برپایی هفته ساخت و ساز با انعکاس مباحث روز ساخت و ساز و بررسی مشکلات موجود در منطقه کنیا و شرق آفریقا، کارگاه های آموزشی با بیش از 20 موضوع تخصصی و ارایه گواهی،کنفرانس ها با حضور سخنرانان و صاحب نظران متخصص و بین المللی و دعوت از شرکت های ساخت و ساز برای بازدید از نمایشگاه و حضور در  ضیافت شام را در دستور کار خود قرارداد. این برنامه های جانبی به تمام معنی جنبه کاربردی داشتند و به هیچ عنوان صرفا جهت پر کردن وقت و تکمیل پلان کار طراحی نشده بودند، که در کشوری مانند کنیا که به ابتدایی ترین تکنولوژی ها نیازمند است  مورد استقبال چشمگیری از سوی حاضران قرار گرفت.

مذاکره مستقیم با سه وزارتخانه و 15 پانزده مؤسسه، انجمن و دانشگاه قبل از برگزاری نمایشگاه و استفاده از حمایت های معنوی آنها از دیگر نکات برجسته این نمایشگاه بود که برگزارکننده به خوبی از آنها در راستای برپایی تخصصی نمایشگاه استفاده برد. وزارت ساخت و ساز، وزارت حمل و نقل و توسعه زیرساخت ها و وزارت آب، مؤسسه سرمایه گذاری کنیا، فدراسیون سازندگان برتر کنیا، مؤسسه تحقیق و توسعه کنیا، انجمن معماری کنیا، انجمن مهندسین کنیا از جمله سازمان های مؤثر در برگزاری نمایشگاه صنعت ساخت و ساز کنیا به شمار می روند.

حضور تعداد زیادی از مأمورین امنیتی در مکان های مختلف نمایشگاه و کنترل کامل ورود و خروج نشان داد که در بدترین شرایط امنیتی هم می توان محیطی ایده آل برای تجارت فراهم نمود و با مدیریت صحیح و استفاده از تمام ظرفیت می توان فرصت کوتاه و طلایی نمایشگاه را حفظ کرد.

استفاده از رسانه ها و شبکه های اینترنتی محلی و فرامنطقه ای در انعکاس خبری این رویداد نیز قابل توجه بود. حدود 20  مجله و روزنامه و 12 وب سایت رسمی،  وظیفه انتشار اخبار مربوطه را بر عهده داشتند که نشان دهنده اهمیت همراهی رسانه ها از نمایشگاه می باشد. جذب اسپانسرهایی مانند خط هوایی امارات، گروه تجاری آکسفورد و گروه هتل های اینترکانتیننتال نیز از دیگر فعالیت های انجام شده در راستای معرفی نمایشگاه و انعکاس اهمیت بین المللی آن است و اینکه همکاری صنعت نمایشگاه با صنایع مختلف در جهت فراهم نمودن بهترین بستر برای تجارت و سیاست، اجتناب ناپذیر است.

حمایت دولت ها از تولید و تولیدکننده  از دیگر موارد مشهود در این رویداد بین المللی بود که چنانچه همانند قبل مورد غفلت دولتمردان ما قرار  گیرد در آینده ای نزدیک فقط باید شاهد موفقیت دیگر کشورها در اقتصاد و مقایسه آمار واردات و صادرات آنها باشیم. کشور ترکیه، عربستان، چین، یونان، ایتالیا و آلمان دارای بیشترین مشارکت کننده در این نمایشگاه بودند که درمقایسه با کشورمان به این امر پی می بریم که ایران در بسیاری از موارد مانند کیفیت و تنوع تولید، موقعیت جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی مذهبی و تمایل قاره آفریقا به مبادلات تجاری بر  غالب این کشورها برتری دارد ولی متأسفانه همچنان تأثیر صنعت پویای نمایشگاه در معرفی توانمندی یک کشور در عرصه بین الملل مخفی می ماند.

عدم آشنایی برخی از غرفه داران ایرانی به فنون مذاکرات تجاری و چگونگی حضور در نمایشگاه و استفاده از فرصت منحصر بفرد نمایشگاه از جمله نقاط ضعفی است که در این رویداد مشاهده شد و باید با آموزش نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

امید است با همت جمعی، مدیریت صحیح و استفاده از فرصت ها بتوانیم از صنعت نمایشگاه برای گسترش حضور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشورمان در دیگر کشورها به بهترین نحو بهره برداری کنیم.  


نگاهي به نمايشگاه صنعت ساختمان كنيا و حضور ايران در اين رويداد
تاریخ ثبت آلبوم : 1395/08/15