تجار ایرانی در پنج ساله نخست استقلال
ارمنستان، بازار این کشور را به صورت صد درصدی در اختیار داشتند اما
متأسفانه با عرضه کالاهای بی کیفیت و با قیمت بالا، اعتماد بازار این کشور
نسبت به کالای ایرانی را تخریب کردند. زمانی که ارتباط ارمنستان با بازار
اروپا برقرار شد، آن ها به هیچ وجه حاضر به خرید کالای ایرانی نشدند چراکه
از نظر قیمت و کیفیت بسیار متفاوت بود. در این میان کشوری مانند ترکیه از
فرصت، استفاده و اعتمادسازی های لازم را ایجاد کرد.
به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، سید
محمدرضا دماوندی در نشست مشترک با علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه
های استان اصفهان با اشاره به تأثیر برپایی نمایشگاه ها در تقویت روابط
اقتصادی اظهار داشت: تجار ایرانی در پنج ساله نخست استقلال ارمنستان، بازار
این کشور را به صورت صد درصدی در اختیار داشتند اما متأسفانه با عرضه
کالاهای بی کیفیت و با قیمت بالا، اعتماد بازار این کشور نسبت به کالای
ایرانی را تخریب کردند. زمانی که ارتباط ارمنستان با بازار اروپا برقرار
شد، آن ها به هیچ وجه حاضر به خرید کالای ایرانی نشدند چراکه از نظر قیمت و
کیفیت بسیار متفاوت بود. در این میان کشوری مانند ترکیه از فرصت، استفاده و
اعتمادسازی های لازم را ایجاد کرد.
وی با اشاره به خواهرخواندگی اصفهان با شهر ایروان، پایتخت ارمنستان،
تأکید کرد: کشور ترکیه علی رغم نداشتن مرز مشترک و روابط سیاسی مناسب با
ارمنستان توانسته است سالانه ۵۰۰ میلیون دلار به این کشور صادرات داشته
باشد در حالی که بیشترین میزان صادرات ایران به ارمنستان، در سال های اخیر
۲۵۰ میلیون دلار بوده است که بخش زیادی از آن مربوط به صادرات نفت و گاز
است و خدمات فنی-مهندسی و یا کالا، سهم ناچیزی در این میان دارد. به همین
دلیل در بازار ارمنستان، کالای ایرانی بسیار محدود است اما کالاهای کشور
ترکیه به وفور در بازار این کشور دیده می شود.
دماوندی تصریح کرد: سقف مبادلات تجاری ایران و ارمنستان، سالانه یک
میلیارد دلار تعیین شده این در حالی است که مبادلات اقتصادی دو کشور هرگز
از ۲۵۰ میلیون دلار فراتر نرفته و این نشان دهنده آن است که ظرفیت های
موجود به خوبی مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
وی با بیان این که یکی از اصلی ترین دلایل این امر، عدم شناخت کامل دو
کشور از ظرفیت های یکدیگر است، ادامه داد: یکی از مهم ترین راههای ایجاد و
تقویت همکاری های اقتصادی و اعتماد دوباره به کالای ایرانی، برگزاری
نمایشگاه های متقابل است و از آنجا که اصفهان و ایروان با یکدیگر
خواهرخوانده هستند، اصفهان یکی از بهترین گزینه های نمایشگاهی خواهد بود.
رییس انجمن دوستی ایران و ارمنستان، اظهار داشت: در طول ۲۶ سال گذشته که
از استقلال کشور ارمنستان می گذرد، نمایشگاه های اختصاصی ایران در
ارمنستان همواره با افت کیفیت روبرو بوده است. همچنین سال گذشته شاهد
برگزاری نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران بودیم که تا حدودی انتظارات را
برآورده ساخت اما در مجموع می توان گفت از آنجا که شناخت دو کشور نسبت به
بازار یکدیگر، شناختی ناکافی است، این نمایشگاه ها تأثیر قابل توجهی در پی
نداشته است. این در حالی است که با توانمندی های موجود ایران، می توان حضور
نمایشی در نمایشگاه های مشترک را به حضوری هدفمند و اثربخش تبدیل کرد.
وی تصریح کرد: بازار ارمنستان به خودی خود نمی تواند بازار هدف ما باشد
چراکه بازاری کوچک با جمعیت کم و سرانه درآمد کم است اما این کشور، سکوی
پرش بسیار مناسبی برای حضور در بازار اوراسیا و اروپا است و ما باید از
لابی جهانی ارمنستان برای حضور در بازارهای جهانی استفاده کنیم.
دماوندی گفت: متأسفانه در حال حاضر، ایران برای حضور در بازار ارمنستان
ابتدا باید با پیشینه منفی خود رقابت کند و دیدگاه های منفی موجود در خصوص
کیفیت کالای ایرانی را از بین ببرد و پس از آن به رقابت با دیگر کشورها
وارد شود.
رییس انجمن دوستی ایران و ارمنستان، بیان داشت: به دلیل این که جمعیت
کشور ارمنستان، جمعیت جوانی نیست و به دلیل بیکاری، آمار مهاجرت در این
کشور بالاست، ارمنستان به پذیرش کالاهای نیم ساخته به منظور تولید نهایی،
بسته بندی و صادرات آن ها تمایل زیادی دارد. همان گونه که در حال حاضر خرما
و پسته ایران از ارمنستان به اروپا صادر می شود.
وی شناخت مزیت های نسبی کشور ارمنستان و دعوت از شرکت های این کشور برای
حضور در نمایشگاه های مرتبط و تخصصی ایران را گامی مهم در راستای شروع این
تغییرات دانست.
ارتباط نمایشگاهی، راه اعتماد دوباره
علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان
نیز در این جلسه گفت: تقویت نمایشگاه های مشترک ایران با دیگر کشورها به
نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
وی تأکید کرد: به طور قطع حضور در نمایشگاه های مشترک و متقابل، به
افزایش تعداد قراردادهای تجاری دو کشور، افزایش صادرات و همچنین افزایش
کیفیت تولیدات داخلی منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: شرکت نمایشگاه اصفهان در خصوص برگزاری نمایشگاه های
مشترک، اعزام هیأت های تجاری، میزبانی از شرکت ها و هیأت های بازرگانی کشور
ارمنستان در ایران و تعامل با مراکز نمایشگاهی این کشور، اعلام آمادگی می
کند.
یارمحمدیان، تصریح کرد: برگزاری یک نمایشگاه موفق می تواند بسیاری از مشکلات موجود در روابط اقتصادی دو کشور را مرتفع کند.
وی افزود: ما باید از طریق نمایشگاه ها ابتدا کالای ایرانی را در معرض دید و قضاوت قرار دهیم تا اعتمادی دوباره حاصل شود.
وی با بیان این که حضور مسالمت آمیز ارامنه در شهر اصفهان که نماد یکی
از موفق ترین نمونه های حضور پیروان ادیان مختلف در کنار یکدیگر است، شناخت
و زمینه مناسبی را برای ارتباط با ارامنه فراهم آورده است، اظهار داشت: با
گسترش مراودات اقتصادی، تبادلات اجتماعی و فرهنگی نیز گسترش خواهد یافت که
این مهم نیز از دستاورد صنعت نمایشگاه ها است.